Dostat se k pořádání akcí přes veřejné zakázky?

Právo a etika

Dostat se k pořádání akcí přes veřejné zakázky?

Nabízí například nový druh řízení, tzv. inovační partnerství, respektuje zásadu přiměřenosti i více hodnoticích kritérií a umožňuje více výjimek. Podle zástupců advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha jde o částečný krok kupředu. „Návrh nového zákona přináší posun například v omezení formalismu, ucelenější formy, a přístupnějších kvalifikačních předpokladech, což by mělo vést k rozšíření okruhu dodavatelů o menší specializované firmy. To ocení především menší obce. Otázkou zůstává přínos zvýšení limitu pro zadávání zjednodušených podlimitních zakázek ve stavebním sektoru z původních deseti na padesát milionů korun,“ řekla Markéta Deimelová, partnerka advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha.

„Nové směrnice kladou důraz na základní kritérium, ekonomickou výhodnost nabídky, kde se vedle ceny má hodnotit též např. doba plnění. Kromě ekonomické výhodnosti bude kladen důraz i na další hlediska, například na kvalitu nebo na environmentální a sociální dopad. Zadavatel bude dále povinen stanovit hodnocení metody a vyhodnocování nabídek v jednotlivých kritériích a váhu nebo vztah mezi nimi,“ vysvětluje Deimelová.

Jisté zjednodušení a procesní zrychlení veřejných zakázek by měly přinést změny v dohledovém řízení ÚOHS. U zjednodušených podlimitních zakázek bude nově jen jednostupňové řízení a lhůta pro vyřízení návrhů se zkracuje na 60 dnů. V případě zadávacího řízení s evropskými dotacemi již nebude možné zadavateli krátit dotace a zároveň ukládat pokutu, ale pouze snížit dotace.

V roce 2010 až 2014 bylo vypsáno zhruba sto tisíc veřejných zakázek a jen v roce 2015 byly vypsány zakázky v celkové hodnotě zhruba 577 miliard korun. Téměř čtyři pětiny přitom byly alokovány v režimu zákona o veřejných zakázkách. Nejčastějšími zadavateli jsou obce a státní podniky a naprostá většina subjektů zadává jednu až dvě zakázky ročně.

Návrh zákona opětovně zavádí institut ekonomické kvalifikace, kdy minimální roční obrat dodavatele musí dosahovat zadavatelem určené minimální úrovně, a to nejdéle za tři bezprostředně předcházející období. Minimální výše obratu však nesmí přesahovat dvojnásobek předpokládané hodnoty veřejné zakázky, s výjimkou zakázek ve sféře architektury.

Evropské směrnice také kladou důraz na možnost vyloučení uchazeče, a to v zákonem definovaných případech.  Nově lze například vyloučit uchazeče, který se v posledních třech letech dopustil závažných nebo dlouhodobých profesních pochybení při plnění veřejné zakázky. „Podle stávající podoby zákona není možné uchazeče vyloučit ze zadávacího řízení před pravomocným rozsudkem, dle nového zákona to však možné bude,“ upřesňuje Deimelová.

Pozitivním přínosem nového návrhu je i možnost uzavření smlouvy se všemi uchazeči, tedy i s tím, který skončil v pořadí jako poslední, a řízení již nebude možné zrušit v případě, že byla podána pouze jedna nabídka. Zjednodušení nabízí i fakt, že pro podlimitní zakázky již nebude nutné svolávat hodnoticí komisi.

Návrh zákona o veřejných zakázkách obsahuje zcela nově i zásadu přiměřenosti, tedy nutnost nastavení zadávacích podmínek tak, aby byly vhodné, nutné a přiměřené svému cíli. Příkladem porušení by byl například nepřiměřeně vysoký požadavek na obrat dodavatele. Novým bodem, jehož cílem je posílení konkurenceschopnosti a dlouhodobé spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem a podpora inovativních přístupů, je institut ‚inovačního partnerství‘. To může být rozděleno do po sobě jdoucích fází s průběžným vyhodnocováním a odměňováním dosažených fází a jejich cílů.

V oblasti změny smluv umožňují evropské směrnice zadávání tzv. víceprací až do výše 50 % z původní hodnoty zakázky, stávající návrh českého zákona má hranici stanovenou na 30 %, přičemž se hodnotí součet všech změn. „Legislativně však není stále vyřešen vztah víceprací a ‚méněprací‘, jako je například výměna komponentu za vhodnější, a tím snížení limitů,“ dodala Deimelová.

 

Doporučujeme

Pivovar Radegast

Pivovar Radegast

Uvažujete o uspořádání firemní akce či akce pro Vaše klienty v netradičním prostředí s unikátní atmosférou a hledáte vysokou kvalitu technického zázemí a služeb? V pivovaru Radegast Vám nabízíme k pronájmu prostory Návštěvnického centra. VYUŽIJTE: Atraktivní prostory pro semináře, firemní či soukromé akce...
Agentura Orange s.r.o.

Agentura Orange s.r.o.

Fullservisová komunikační agentura, nabízející pokrytí všech tradičních i moderních forem marketingové komunikace. Jsme tým s nápady na téma "co dělat, aby se více prodávalo", využíváme kreativy v managementu a marketingu v oblasti podpory prodeje, PR a internetové a mobilní komunikace. Nabízíme kompletní...
Ballooning by Event Factory

Ballooning by Event Factory

Ballooning – dech beroucí vzdušní akrobacie na héliovém balonu o průměru 7 metrů, který stoupá do výšky a je zachycený pouze na 2 lanech. Pod balonem se vznáší akrobatka, která se s výjimečnou lehkostí dobývá výšky, vyzařuje magii létání a předvádí choreograficky dokonalou akrobacii na nejvyšší úrovni....
Beline.cz - Stojan na květiny Frustum

Beline.cz - Stojan na květiny Frustum

FRUSTUM - MODERNÍ STOJAN NA KVĚTINY OD BELINE.CZ Frustum je designový stojan na květiny, který vám umožní uspořádat květiny do plasticke kompozice a dodat interiéru útulnější vzhled. Je vhodný do moderních i klasických interiérů díky svému neutrálnímu a minimalistickému provedení. Využijte skvělých...
Event Factory

Event Factory

Jsme agentura specializující se na eventmarketingové aktivity, firemní akce, sales promotion a direct marketing obecně. Důraz klademe na originální a netradiční provedení akcí, rádi se pohybujeme i v oblasti guerillamarketingu. Kampaně i jednotlivé projekty realizujeme po celé republice na klíč. Většinu kampaní...
Vertical Show by Event Factory

Vertical Show by Event Factory

Repertoár vertikálního „tance“ na fasádách domů zahrnuje ukázky skoků, fascinující partnerskou akrobatiku, ale i elegantní prvky z klasického baletu. Na míru lze připravit i tématické a scénické výjevy -fotbalové utkání, běžecký závod, jedoucí automobil nebo jiné fascinující momenty. Toto vystoupení...
Vodní koule by Event Factory

Vodní koule by Event Factory

Elegantní vodní balet v rozměrné skleněné kouli.Dvě akrobatky předvádějí uměleckou půvabnou vodní show.Plynulé pohyby „mořských panen“ splývají s vodou a vlna nadšení ovládne publikum. Díky speciálním kostýmům, individuální choreografii sladěnou s hudbou a světelnými efekty se tato show stává...
Zámek Loučeň

Zámek Loučeň

V srdci krásné a poklidné polabské přírody, v oblasti, které se říká Svatojiřský les, nabízí své služby zámek Loučeň. V citlivě zrekonstruovaném areálu návštěvníka prování komorník Otta Bouda historickými interiéry a vypráví o životě šlechty a knížecí rodiny Thurn-Taxisů na loučeňském zámku. Ne jen pro...

Servisní část

Vše na jednom místě. V tomto oddílu naleznete veškeré odkazy a formuláře potřebné pro Vaše přihlášení nebo novou registraci uživatele portálu, objednávku newsletteru nebo pro přidání Vaší firmy do katalogu.

Objednávka předplatného nebo služeb portálu


Zobrazit Všeobecné obchodní podmínky

 

Tiráž

Event&promotion, s.r.o.
Opletalova 4, Praha 1, 110 00
Česká republika info@event-promotion.cz

Vydavatel:
Tomáš Brázda - managing director
brazda@event-promotion.cz

Redakce a inzerce

Redakce:
Jan Kačer - šéfredaktor
redakce@event-promotion.cz

Inzerce:
inzerce@event-promotion.cz

Správa katalogu:
katalog@event-promotion.cz

Objednejte si e-mailový NEWSLETTER
(v servisní části výše)
Web: www.event-promotion.cz

Web by VisionWorks