Nafouknout se dá téměř vše

16.05.2007 | Technika a servis

Nafouknout se dá téměř vše

Nafukovadla patří mezi jedny z nejefektivnějších nástrojů pro budování značky nebo image společnosti. Lidé jsou přesyceni klasickými reklamními médii, jako je televize nebo tisková reklama, a tak se uchylují k neotřelým formám prezentace, k čemuž jim nafukovadla dávají ideální prostor.Pneumatické poutače, jak se správně odborně nazývají, by v lidech měly vzbuzovat především emoce – jsou viditelné, často i vtipné a pozornost zákazníka zaujmou na první pohled. Nebo snad znáte někoho, kdo se cítí být pobouřen nafukovacím maskotem, letící vzducholodí nebo tančícím panákem?

Vyrobit takové nafukovadlo není rozhodně nic jednoduchého. Abychom se dozvěděli něco o možnostech této netradiční formy prezentace a zjistili i možná úskalí při jejich výrobě, oslovili jsme dva výrobce tohoto netradičního reklamního poutače.

Pokud jde o nafukovadla, je v Česku trh velmi rozvinutý. Minimálně 80 % společností z první stovky nejvýznamnějších zadavatelů reklamy již nějaké nafukovací poutače vlastní a pro mnohé z nich se staly běžnou součástí marketingu.

Dva výrobci – dva pohledy

Jana Miškovská není úplně typickým vzorkem výrobce nafukovadel, jelikož dělá na rozdíl od ostatních výrobců v převážné většině nekomerční věci. Ty jsou náročnější na výrobu a nedělají se ve velkých sériích. Její tatínek konstruoval plynové balony a ona se od něj naučila techniku výroby.

Nafouknout se dá téměř vše

Ze začátku se společně zabývali především výrobou nafukovacích objektů zejména pro filmařské účely a až kolem 90. let začala být poptávka po reklamních věcech. "Začali jsme zkoušet výrobu nafukovacích objektů, které nelétaly. V podstatě to byla nafukovadla, jaká známe dnes," prohlašuje ke svým začátkům Jana Miškovská.

Druhým osloveným výrobcem byla společnost AIR SHAPE EUROPE, která se naopak zaměřuje převážně na komerční zakázky do členských zemí EU.

Vývoj nafukovadlům přál

Nafukovadla se vyrábějí z polyesteru, většinou i nánosem PVC. Jejich chod zajišťuje ventilátor neboli kompresor, který do objektu stále nahání vzduch, přičemž nafukovadlo musí být pevně ukotvené.

Ze začátku se nafukovadla umísťovala spíše do krytých prostor. Pokud byla umístěna ven, díky nevalné kvalitě materiálu nevypadala po nějaké době fungování dobře. Vývoj šel od té doby dál a do Česka se začaly dovážet kvalitní látky ze zahraničí, proto dnes není problém s umisťováním nafukovadel venku.

Pro snowboard? Nebo radši klasika?

Podle Miškovské existuje v Čechách několik společností, které se zabývají výrobou padáků nebo balonů, takže logicky začaly vyrábět i tato nafukovadla ve větším. "Z tohoto důvodu jsem se rozhodla vyplnit místo na trhu a zaměřila jsem se na to, co tito výrobci nechtěli vyrábět – tedy např. nafukovadla scénografická, pro výtvarníky, ale samozřejmě i komerční, většinou však náročnější na provedení.

Nafouknout se dá téměř vše

V komerční oblasti se pohybuji hodně v snowboardové oblasti: Vyráběla jsem několik nafukovadel pro snowboardové společnosti, ale například i pro časopis Board nebo společnosti Red Bull či Diesel."

Společnost AIR SHAPE EUROPE vyrábí podle slov managing directora Róberta Čumy nafukovadla převážně standardních tvarů, jakými jsou oblouky, balony, stany nebo válce.

"Klient si v podstatě vybere jen barevnost nebo umístění log – tvary jsou dány standardní nabídkou. U speciálních tvarů neexistuje žádná standardní nabídka a výsledek je kompromisem mezi požadavky klienta a výrobními možnostmi," shoduje se v podstatě Čuma s Miškovskou.

Mezi klienty AIR SHAPE EUROPE patří takové společnosti jako Samsung, Sony Ericsson nebo Peugeot.

Každý kus vyžaduje jiný materiál

Látka, ze které se nafukovala vyrábějí, musí mít speciální zátěr, aby nepropouštěla vzduch. Vhodné jsou proto látky, z nichž se vyrábějí padáky, bundy či batohy nebo obaly na lyže. Při výběru látky je také velmi důležité, jak má objekt vypadat, protože látka musí pro každý tvar splňovat určité požadavky.

Ne každá látka je vhodná pro výrobu všech tvarů nafukovadel, z některých látek se nedají například ušít jemné tvary a jiné látky zase nevyhovují při výrobě velkorozměrových objektů.

Vždy jsou určující limity tvarové, velikostní nebo například i následné umístění objektu – jiný materiál se použije pro nafukovadlo umístěné uvnitř, jiný pro venkovní použití. Některé látky naopak vyniknou jen při UV nasvícení.

"Výborného efektu jsme dosáhli s padákovinou, z níž byly pro potřeby koncertu ušity vznášející se květiny, které se daly dokonce rozpohybovat vhodným načasováním ventilátorů," říká Miškovská. Tyto objekty se využívají na festivalech, sportovních zahajovacích ceremoniálech nebo filmových festivalech.

Nafouknout se dá téměř vše

"Nafukovadla jsou v podstatě velmi jednoduchý produkt, který se většinou skládá jen z materiálu, z něhož je vyroben, ventilátoru, nití a zipů a za poslední roky jsme nezaznamenali žádnou výraznou technickou novinku, která by naše odvětví nějak výrazně ovlivnila," dodává Čuma.

Trendy v nafukovadlech

I v tak netypickém oboru, jako jsou nafukovala, se dají podle Miškovské vysledovat určité trendy: "Spíše než v tvarových trendech sleduji posun k vyšší kvalitě objektů. Zpočátku byla nafukovadla tvarem i zpracováním jednoduchá a v podstatě šlo o jakési nosiče bannerů.

My jsme už v 90. letech věděli, že se dá ventilátor načasovat tak, aby nafukovadlo rozpohyboval. Klienti to v počátcích nechtěli i přesto, že jsme jim tuto možnost nabízeli: Nejprve vždy musejí vidět věci již hotové, fungující a vyzkoušené, aby se pro ně posléze sami rozhodli.

Někdo z klientů tedy zahlédne pohybující se nafukovadlo například při zahájení olympiády a na základě tohoto poznatku přijde s požadavkem na výrobu obdobně náročného objektu," uvádí Miškovská k posunu při výrobě nafukovacích objektů.

"Na druhou stranu mám ale osobní zkušenost s tím, že klienti od začátku nedokáží pochopit, že látka nebo celá technologie mají určitá omezení a jejich požadavky jsou nerealizovatelné."

Objekt si sami nakreslí na počítači v grafickém programu, ale ne vždy je možné jejich představu zrealizovat. To se pak velmi těžko vysvětluje někomu, kdo návrhy u obrazovky vytváří a nemá kontakt s realitou a výrobou."

Nafouknout se dá téměř vše

Ideální variantou by bylo, kdyby klient přišel s rozpočtem a celý návrh nafukovadla nechal na výrobci. Praxe je však opačná: "Na druhé straně klienti často chodí s návrhy, které jsou velmi umírněné, a já jim potom nabízím různé varianty pro oživení, ať jde již o zmiňovanou možnost pohybu nebo například průhledné části apod.," doplňuje Miškovská k její práci s klienty.

Nafukovadla mají velkou konkurenci v technologiích, které jsou levnější, ale podstatně méně efektní. Rozhodujete-li se mezi papírovou stojkou nebo nafukovadlem, je zcela jasné, že nafukovadlo přitáhne podstatně větší pozornost už svou atypickou podstatou.

Většina spotřebitelů je již přesycena klasickou reklamou, a proto se výrobci uchylují k jiným formám prezentace svých výrobků: Nafukovadla nabízejí vynikající poměr mezi cenou a užitnou hodnotou.

Náročnost je rozdílná

Každá látka má své specifické vlastnosti a roztažnost a ne všechny tvary je možné ušít bez podpůrné konstrukce. S konstrukcí, která zamezí rozpínání, narůstá i celková cena objektu. Pokud jde o jeden složitý objekt, k výrobě se dá přistoupit, ale vzhledem k náročnosti není možné podobně náročné objekty vytvářet sériově.

Ale i o složité objekty s vyšší cenou je zájem: „V mém případě je to ale dané tím, že se již od počátku pohybuji i mezi výtvarníky, kteří mají často velmi náročné představy. Nesleduji markantní posun k náročnosti výroby objektů, ale na druhé straně v globálním trendu stále více sleduji záplavu levného zboží z Číny, o jehož kvalitě se dá s určitostí říci, že je velmi nízká. Klient pak samozřejmě zvažuje, zda chce mít kvalitní a dražší výrobek nebo několik levnějších a nekvalitních," říká Miškovská.

Nafouknout se dá téměř vše

O cenách nafukovadel se dá obecně říci, že v případě nesériové výroby začínají na hranici deseti tisíc Kč za ty nejobyčejnější, ale u složitějších objektů se vyšplhají až na několikanásobek. Neexistují ceníky, protože každý kus je naprosto odlišný a s jinými požadavky.

Asie konkuruje domácím výrobcům

Podle Čumy je rovněž hlavním trendem stále rostoucí tlak na cenu způsobený zejména levnými producenty z Asie nebo Polska. „Je třeba zdůraznit, že rozdíl v ceně je způsobený různou kvalitou jednotlivých komponentů, kvalitou zpracování, ale i spolehlivostí samotného produktu.

Důležitý je i servis a individuální přístup," myslí si ředitel Čuma a dodává: "Globální společnosti stále více šetří náklady tím, že nakupují více identických produktů pro jednotlivé pobočky, čímž se snaží dosahovat množstevních slev. V loňském roce jsme takto vyráběli série například pro centrály společností Oriflame nebo OMV."

Skoro vše je možné

"V oblasti nafukovadel je možné vymyslet téměř vše. A právě vymýšlení věcí, které se normálně snad ani nedají vyrobit, je mojí specializací," říká odbornice na výrobu nafukovadel.

Nafukovadla se často spojují s různými konstrukcemi, ať již kovovými či plastovými nebo se jimi dají části objektu vyplnit. Látky jsou většinou barevné a nápisy na ně je možné buď natisknout – a to již před samotným sešíváním nafukovadla nebo až po jeho sešití – nebo se mohou na látku našít.

Dokonce je možné udělat i nápisy plasticky vystupující z objektu. Opět záleží na prvotním zadání. Ne vždy je možné nápisy aplikovat hned v počátku, ale musíte počkat, jak bude nafouknutý objekt vypadat. Nafukovadla se navíc nevyrábějí pouze z látky, je možné mát nafukovalo z igelitu či bublinkové fólie. Všechny materiály se šijí a švy se ještě slepují.

Nafouknout se dá téměř vše

Existují samozřejmě i nafukovadla, která nemají stabilně umístěn ventilátor k dofukování: Nafouknou se najednou a pak se již jen pravidelně dofukují, což je náročnější na údržbu. Hodně záleží i na kvalitě ventilů, lepidel nebo nátěrů.

U nás jsou materiály levnější, ale i méně kvalitnější, proto je vždy velmi důležité si materiál předem vybrat a rozmyslet, aby cena odpovídala výkonu a výsledný objekt nebyl levnější pouze na úkor kvality.

Kromě klasických nafukovadel s ventilátorem či bez něj pak ještě existují vznášedla, tzv. heliové objekty, které bývají nejčastěji k viděni ve formě vzducholodí nebo balonů vznášejících se nad městem a nesoucích reklamní odkaz. U vznášedel opět narážíme na jejich náročnější údržbu s dofukováním nosného helia.

Red Bull: Jiná forma prezentace

Pro klienty jsou nafukovadla v podstatě jinou formou prezentace. Jejich přednostmi jsou skladnost, snadná přeprava či měkká struktura při případném nárazu.

Jednou ze společností, která nafukovadla ve formě startovacích bran využívá, je společnost Red Bull, jež je svými eventy na našem trhu pověstná. "Red Bull využívá při svých eventech vždy funkční materiál a to platí i o oblasti nafukovadel.

Hlavním nafukovacím materiálem v našem užívání jsou nafukovací startovní brány, které využíváme při sportovních eventech. Zároveň se vždy snažíme, aby akce, které děláme, nebyly znehodnoceny přemírou brandingu," uvádí k praktickému využití nafukovadel při eventech Marek Teyssler ze společnosti Red Bull.

Nafukovadlo slouží dlouho

Trvanlivost nafukovadel je za dodržení základních podmínek údržby relativně vysoká a i při menším poškození se dají většinou opravit. Velký vliv na dobu použití má i zvolená barevnost objektu.

"Klienti často požadují bílou barvu, ale ta je pro venkovní umístění nejméně vhodná, jelikož vlivem počasí brzy zešedne. Nafukovadlo samozřejmě nelze vyprat v pračce. Můžete ho ošetřit a omýt, ale v případě bílé barvy látka nikdy neudrží svoji bělost. Proto je vhodné se před výběrem barvy, ale i tvaru pořádně rozmyslet a dát případně na zkušenosti výrobce," radí klientům Jana Miškovská.

Také podle Čumy jsou nafukovadla nenáročná na instalaci nebo demontáž a dobře servisovaná se podle něj dají používat i několik let.

Vít Šírek

foto - archiv Jany Miškovské a AIR SHAPE EUROPE

 

Doporučujeme

Pivovar Radegast

Pivovar Radegast

Uvažujete o uspořádání firemní akce či akce pro Vaše klienty v netradičním prostředí s unikátní atmosférou a hledáte vysokou kvalitu technického zázemí a služeb? V pivovaru Radegast Vám nabízíme k pronájmu prostory Návštěvnického centra. VYUŽIJTE: Atraktivní prostory pro semináře, firemní či soukromé akce...
Agentura Orange s.r.o.

Agentura Orange s.r.o.

Fullservisová komunikační agentura, nabízející pokrytí všech tradičních i moderních forem marketingové komunikace. Jsme tým s nápady na téma "co dělat, aby se více prodávalo", využíváme kreativy v managementu a marketingu v oblasti podpory prodeje, PR a internetové a mobilní komunikace. Nabízíme kompletní...
Ballooning by Event Factory

Ballooning by Event Factory

Ballooning – dech beroucí vzdušní akrobacie na héliovém balonu o průměru 7 metrů, který stoupá do výšky a je zachycený pouze na 2 lanech. Pod balonem se vznáší akrobatka, která se s výjimečnou lehkostí dobývá výšky, vyzařuje magii létání a předvádí choreograficky dokonalou akrobacii na nejvyšší úrovni....
Beline.cz - Stojan na květiny Frustum

Beline.cz - Stojan na květiny Frustum

FRUSTUM - MODERNÍ STOJAN NA KVĚTINY OD BELINE.CZ Frustum je designový stojan na květiny, který vám umožní uspořádat květiny do plasticke kompozice a dodat interiéru útulnější vzhled. Je vhodný do moderních i klasických interiérů díky svému neutrálnímu a minimalistickému provedení. Využijte skvělých...
Event Factory

Event Factory

Jsme agentura specializující se na eventmarketingové aktivity, firemní akce, sales promotion a direct marketing obecně. Důraz klademe na originální a netradiční provedení akcí, rádi se pohybujeme i v oblasti guerillamarketingu. Kampaně i jednotlivé projekty realizujeme po celé republice na klíč. Většinu kampaní...
Vertical Show by Event Factory

Vertical Show by Event Factory

Repertoár vertikálního „tance“ na fasádách domů zahrnuje ukázky skoků, fascinující partnerskou akrobatiku, ale i elegantní prvky z klasického baletu. Na míru lze připravit i tématické a scénické výjevy -fotbalové utkání, běžecký závod, jedoucí automobil nebo jiné fascinující momenty. Toto vystoupení...
Vodní koule by Event Factory

Vodní koule by Event Factory

Elegantní vodní balet v rozměrné skleněné kouli.Dvě akrobatky předvádějí uměleckou půvabnou vodní show.Plynulé pohyby „mořských panen“ splývají s vodou a vlna nadšení ovládne publikum. Díky speciálním kostýmům, individuální choreografii sladěnou s hudbou a světelnými efekty se tato show stává...
Zámek Loučeň

Zámek Loučeň

V srdci krásné a poklidné polabské přírody, v oblasti, které se říká Svatojiřský les, nabízí své služby zámek Loučeň. V citlivě zrekonstruovaném areálu návštěvníka prování komorník Otta Bouda historickými interiéry a vypráví o životě šlechty a knížecí rodiny Thurn-Taxisů na loučeňském zámku. Ne jen pro...

Servisní část

Vše na jednom místě. V tomto oddílu naleznete veškeré odkazy a formuláře potřebné pro Vaše přihlášení nebo novou registraci uživatele portálu, objednávku tištěného časopisu a newsletteru nebo pro přidání Vaší firmy do katalogu. Odkazy na sociální sítě a firemní e-mail naleznete ve spodní části stránky.

Objednávka předplatného nebo služeb portálu



Zobrazit Všeobecné obchodní podmínky

 
   

Tiráž

Event&promoiton, s.r.o.
Opletalova 4, Praha 1, 110 00
Česká republika info@event-promotion.cz

Vydavatel:
Tomáš Brázda - managing director
brazda@event-promotion.cz

Redakce a inzerce

Redakce:
Jan Kačer - šéfredaktor
redakce@event-promotion.cz

Inzerce:
inzerce@event-promotion.cz

Kde nás ještě najdete:
Sledujte nás na Facebooku...: Facebook
a také na YouTube...: YouTube kanál
prohlížejte na iPadu a PC: Publero.com
Objednejte si e-mailový NEWSLETTER
(v servisní části výše)
Web: www.event-promotion.cz

Web by VisionWorks